در این دوره همه افراد جامعه با سیستم­های تهویه مطبوع هوا آشنا هستند و در رابطه با کاربرد مهم این سیستم اطلاعاتی دارند. یکی از مهم­ترین کاربردهای این سیستم­های مدرن تهویه هوا و رساندن به هوای ایده­آل برای تنفس است. علاوه بر این موضوع امروزه برای تامین گرمایش و سرمایش مورد نیاز برای محیط­های کوچک و متوسط کاربرد دارند.
رساندن هوای یک محیط بسته به دمای مورد نظر معیارهای زیادی دارد و کار نسبتا پیچیده­ای است. برای مثال: محل مکان مورد نظر، جنس دیواره­ها و.... تعدادی از این معیارها هستند که در ادامه این مقاله به طور کامل با این سیستم و نحوه کارکرد آن­ها آشنا می­شویم.
همانطور که گفتیم یکی از مهم­ترین وظایف سیستم تهویه مطبوع ایجاد دمای مناسب در محیط مورد نظر است. از گذشته تا به امروز برای سرمایش یا گرمایش محیط مخصوصا منازل مسکونی از دستگاه­های مختلفی استفاده می­شود. برای مثال: بخاری­های نفتی، کرسی، بخاری­های گازی، شومینه و ... از جمله سیستم­های گرمایشی هستند.
همچنین برای سرمایش هم از تجهیزاتی مانند: پنکه، کولرهای آبی و ... استفاده می­شود. اما یکی از پرمصرف­­ترین سیستم­های سرمایش کولرهای آبی هستند. این کولرها در تمامی مناطق مسکونی یا محیط­های کاری قابل استفاده هستند و در ابعاد مختلفی تولید می­شوند اما موضوعی که در رابطه با این کولرها مهم است این است که سرعت خنک کردن محیط در استفاده از این سیستم پایین است .
همچنین در فصول تابستان که دمای هوا خیلی بالا می­رود فشار زیادی به کولر وارد می­شود تا دمای محیط را خنک کند و گاها موفق نمی­شود تا دمای مورد نظر را ایجاد کند. بنابراین مهم­ترین نکته مثبتی که می­توان در رابطه با کورهای آبی به آن اشاره کرد این است که مصرف برق و آب پایینی دارند. با پیشرفت چشم­گیر تکنولوژی راه­ حلی که برای این موضوع ارائه شد سیستم­های تهویه مطبوعی هستند که قابلیت­های بیشتر و بهتری دارند.